Jag jobbade ett tag på mediebevakningsföretaget Infopaq (nu Opoint). De läser igenom texter i mer än 1000 tidningar och tidskrifter varje vecka. Det ”läsandet” skedde genom OCR-scanning. Opoint kan dra många slutsatser om texterna, men inte veta om de är välskrivna. Det ligger i betraktarens öga.
Däremot skulle systemen kunna avgöra om en text är lätt att läsa.
Läsbarhet går nämligen att mäta. Svensken CH Björnsson introducerade läsbarhetsindex (LIX) i slutet av 1960-talet. Ju fler korta ord och korta meningar desto lättare att läsa.
Expressen legendariske redaktionschef Sigge Ågren brukade säga: ”Skriv kort – helst inte alls”.
Alla skrivråd är inte lika drastiska som Ågrens, men alla har det korta gemensamt. “Broadly speaking, the short words are the best” sa Winston Churchill.
Eller som i George Orwells briljanta skrivregler, vilka jag rewritat lite.
-
1. Undvik klicheér.
2. Använd korta ord.
3. Kan du avvara ett ord, gör det!
4. Skriv alltid i aktiv form.
5. Använd enkla ord.
6. Bryt mot reglerna om det gör texten bättre
Jag har stulit idén att korta Orwell från bloggaren/författaren Seth Godin.
Andra bra guider för skrivare: Svenska TT:s språkregler
The Economist motsvarighet för engelska språket.
Jag är också förtjust i Stephen Kings lilla bok ”Att skriva”/”On Wrtiting”.
Denna texts lixtal är 30: Mycket lättläst. Testa dina texters läsbarhet här: