Ett slags CV

1982-2009: Journalist på i tur och ordning: DN Runt Stan, StockholmsTidningen, Expressen, Aftonbladet 11 år och Metro 14 år. På Metro var jag nyhetschef, chefredaktör och Global Editor på Metro International. Det sistnämnda innbar att vara de internationella titlarnas chefredaktörers chefredaktör. Under min tid på svenska Metro landets mest lästa tidning, vilket den fortfarande är. Jag har startat tidningar i Europa, Nordamerika och Asien.

2009-2011: PR-konsult på Prime.
2011-2012: Vice vd mediebevakningsföretaget Infopaq, nu Opoint.
2012– Konsult inom media i bred bemärkelse.

På nästan alla jobb jag haft har jag  arbetat digitalt.
Ett tag jag utvecklade jag två appar privat. Dels TnD som mäter tid och distans och mailar resultatet till dig. Dels Tyckare som aggregerar opinionsartiklar ur svensk press. Av olika skäl las de ned innan de lanserats, men jag lärde mig massor. Här är skärmdumpar av båda. Tyckare överst och TnD:s startsida under.

collage

Aftonbladets framsynte chefredaktör Thorbjörn Larsson uppmanade medarbetarena att gå HTML-kurser redan 1994-95, jag anmälde mig så klart.

http://www.metro.se
Startade sent 1996. Här  går 255 kommentarer i taket när Johanne Hildebrand skriver. Mer om Metros kolumnister här.
Sparat i fantastiska waybackmachine som dokumenterat webben sedan 1996. Många trasiga länkar såklart, men ändå.  Vi gjorde om siten 4-5 gånger, bland annat med hjälp av sedermera världsberömda webbyrån Farfar. Tyvärr kan jag väl inte hävda att någon av version blev särskilt framgångsrik.

senastenyttwww.Senastenytt.com

Den här byggde vi när MTG var delägare i nu insomnade nyhetsbyrån FLT.  Det var som namnet antyder en nyhetssite i dess renaste bemärkelse. Senaste nytt i olika kategorier. Tyvärr orkade ägarna – landsortstidningarna – inte hålla liv i varken FLT eller siten. Synd. Den var före sin tid och coolt designad.  Jag tappade domänen nångång, nu är den till salu för 900 dollar.  Tyckare drar mina resurser just nu, annars skulle jag köpt den.

Everyday.se
Jag var perifert med i omgörningen av Everyday.se till en stor portal. Det var hett i slutet av nittiotalet. Men framförallt var jag chef för tidningen Everyday, Sveriges genom tiderna mest utskällda dagstidning.  Everyday var en gratisutdelad kvällstidning som kom i Stockholm ut under nära åtta månader 2000-2001. Siten hade dock inget annat än namnet ihop med tidningen.

http://www.olada.com
Med ett bra domännamn slår man världen med häpnad. Jag samlar olada landsdomäner. Dyr hobby. Jag har i stort sett alla europeiska länder, .com, Brasilien, Indien, Kina, Japan och säkert några till.

www.sakari.se
Min hemsida. Moses stentavlor uppdateras oftare.  Jag byggde den mest för att kolla hur svårt det är att sätta upp en Word Press sida. Resultat: Lätt, men inte plättlätt.

www.apotekhjartat.se
Jag och Jonas Mjöbäck projektledde bygget av Apotek Hjärtats externa och interna webb 2010. Designad av Oktavilla och byggd av Valtech. Den håller fortfarande, tycker jag.

www.socialmediachart.com
Cool domän. Cool tjänst. En site som vi gjorde på Infopaq 2012 tillsammans med Silverback. I korthet följer socialmediachart givna subjekts närvaro i sociala medier i realtid. I 1.0 versionen var det 100 svenska artister och 130 internationella politiker.  Obama är tio gånger mer populär än Swedish House Mafia som i sin tur är mer populär än 90 procent av världens politiker…

Bonusinfo: Med början 95-96 skrev jag korta internettips i Metro. Vilket inledningsvis var en smula ironiskt då Metro inte hade site. Men en läsare skrev in dem och la ut tipsen på nätet. Finns fortfarande kvar: http://www.teni.se/niklas/metro/ . I modern tid tog tipsandet under lång tid över av den utmärkte Nanok Bie. http://blogg.svt.se/nanok/

Ps. Jag har jobbat med många verkligt briljanta människor i de här siterna. Henrik Liljekvist, Patrik Nilsson,, Nicke Bergström, Mattias Palm-Jensen, Peter Månson, Lotta Holmström, Sofia Bernett, Fredrik Stenbeck och många fler, tack till alla. ds