Tre låtar – nio miljarder views (snart)

Embed from Getty Images

För tre veckor sedan påstod jag att årets sommarhit ”Despacito” med Luis Fonsi skulle bli den första låten i världen att visas tre miljarder gånger på Youtube. Jag satte till och med ett datum, den sjätte augusti.

Nu ser det ut som om jag hade fel, ”Despacito” kommer av allt att döma passera drömgränsen redan fredagen den 4:e augusti. Luis Fonsi et al. tävlar mot ”See you again Wiz Khalifa och Charlie Puths hyllning till Paul Walker.

Så här ser ställningen ut i dag, den andra augusti.


”Despacito” snittar nästan 20 miljoner visningar om dagen medan ”See you..” har omkring tre. Med den takten behöver Luis Fonsi drygt två dagar medan Wiz Khalifa behöver fyra eller fem för att nå tre miljarder.

Två saker kan man lära sig av detta.

1. Det har talats om en latinovåg i många år. Det verkar som om den är här nu. Förutom ”Despacito” har svenska Digilistan just nu ytterligare två låtar som helt är på spanska. Det är ”Mi Gente” med J.Balvin och Willy William och Enrique IglesiasSubeme la radio”.

2. Vevo och Youtube är den moderna musikens globala hitmaskiner. Det är här de globala hitsen skapas. Youtube har 1.5 miljarder användare, många lyssnar på musik.

De tre mest visade låtarna har snart sammanlagt nio miljarder visningar. Det är 1.5 miljarder (1 500 000 000) fler än det finns människor på jorden. (Den tredje är Psys Gangnam Style” som har lite drygt 2,9 miljarder visningar just nu).

Jag har tidigare skrivit om Youtubes betydelse för musiken. Här till exempel.