Så mycket pengar ger en
miljard visningar på Youtube

Wiz Kalifa blev nyss 2016 den andra människan på jorden att passera två miljarder visningar på Youtube. (Psy;s Gangnam Style var först).
Fråga: Vad tjänare en artist per miljarder visningar?
Artisternas svar: För lite.

Hur mycket för lite, vill varken de eller Youtube berätta. Men det går att gissa, vilket jag gör i slutet av denna text.

Om du vill veta, men inte orkar läsa drygt 8 000 tecken om den hetaste frågan i musikindustrin just nu, klicka här.

Musikbranschen är en förlöpare i skiftet från analogt till digitalt. Allt som utmärker den förändringen förekommer övertydligt i musikbranschen. Till exempel:

  • Kopierings- och delbarheten. Grunden till den digitala revolutionen. Det kostar inget att vare sig tillverka en kopia eller distribuera den.
  • Tillgång. Inte ägande. En LP eller CD köpte du för att äga. En låt på Spotify betalar du för att lyssna på just där.
  • WinnerTakesItAll. Även om det finns många låtar på Spotify och Youtube så är det bara ett fåtal som folk faktiskt lyssnar på. Miljoner av låtarna på Spotify har ingen alls lyssnat på. Här kan du höra en av de  låtar som ingen annan lyssnat på.
  • Annonsparadoxen. Ju större framgång, desto lägre pris.

 

Världens artister hävdar att Youtube spelar deras musik utan att ge upphovsrättshennen (?) anständigt betalt. 

Minns ni Napster
Minns ni Napster?

Det aktuella bråket är nog skälet till att vare sig Wiz Kalifa eller Avicii eller någon annan som passerar miljardvallar på Youtube skickar ut pressmeddelande om detta. Branschen vill inte stärka Youtubes position som världens största musiktjänst. Förr var det fildelare som först Napster och senare Pirate Bay som var målet för branschens attacker. Inte så mycket nu.

Norska Dagens Naeringsliv har räknat hur många gånger orden ”Youtube” respektive ”piratkopiering” har nämnts i branschorganisationen IFPI:s årsbok de senaste åren.

Slutsatsen är att nu är Youtube djävulen, som Metallica brukar säga.

 

Antal gånger Youtube respektive piratkopiering nämns av IFPI.
Antal gånger Youtube respektive piratkopiering nämns av IFPI.

 

Youtube å sin sida hävdar att de betalat rättighetsinnehavare i världen tre miljarder dollar, motsvarande omkring 25 miljarder kronor. Bland annat genom systemet med content-ID, vilket sägs hitta nästan all  upphovsrättsskyddad musik som hamnar på deras servrar.

Därmed kan Youtube ersätta artisten oavsett om en låt är olovligen uppladdad eller om det är artisten själv som lagt upp den. (och ta bort den om artisten eller dennes företrädare kräver det.) Youtube betalar artisten omkring 55-70 procent av alla intäkter som annonsförsäljning på den aktuella videon ger.

Kolla om denna video, som jag tycker  förtjänar en extra visning, har annonser.
Om den har det, funkar betalningssystemet för Lorde i alla fall.

 

En deal med Youtube förutsätter att det finns intäkter. Om Google – som äger Youtube – inte lyckats sälja annonser mot en videovisning blir det heller inga pengar till artisten.

Det är den stora skillnaden mot  streamingtjänster som Spotify.  Deras modell  innebär förenklat att alla intäkter från betalande användare läggs i en pott. Pengarna fördelas sedan i proportion till hur lyssnandet varit under månaden.

Drake = stor andel av potten. Kjell Höglund = liten andel. Eller om man ska vara helt korrekt: Pengarna går till skivbolag och förlag som tar sin andel innan de skickar vidare till Drake och Höglund, hur mycket de får beror på deras respektive kontrakt.

Båda modellerna riskerar att gå under tyngda av sin egen framgång.

  • Inkomstdelningsmodellen är farlig då den är beroende av utbudet av annonsytor. Varje gång en video visas skapas en ny annonsmöjlighet.  Ju fler videos desto fler potentiella annonser. Motsvarande automatik finns inte bland annonsörerna. Förr eller senare når man en punkt där nästa video eller låt inte kommer ha en enda annons.  Då sjunker annonspriset. Vilket inträffade mellan 2014-15 då intäkten per stream på Youtube halverades, samtidigt som visningarna  ökade med 132 procent till svindlande 751 miljarder views, enligt Midia research.
  • Pro ratamodellen som Spotify använder har å andra sidan ännu inte lyckats bevisa sig hålla långsiktigt. Varken Spotify eller någon av deras konkurrenter har visat en enda vinstkrona hittills.  Spotify betalade bolagen 1,8 miljarder dollar under 2015, mer än dubbelt så mycket som Youtube. Då har Youtube fler användare än den svenska streamingtjänsten. 900 miljoner mot 68, enligt branschorganisationen IFPI.
  • 2015 var det första året i musikhistorien som digitala intäkter översteg de från försäljning av fysiska skivor. Industrin omsätter närmare 100 miljarder kronor. (15 miljarder dollar). 2015 var också det första året då sektorn växte efter 20 år av nedgång, som började med fildelningstjänsten Napster och senare Pirate Bay med flera.

    DIgitalt tar över alltmer. CD köper man mest i Tyskland och Japan.
    Det tog 20 år för skivbranschen att bli mer digital än analog.

Det finns mycket man kan säga om den här striden.

  • Google och därmed Youtube, har liksom Facebook en, ska vi kalla det, en avslappnad attityd till upphovsrätten. Mycket av deras framgång bygger på denna.
  • Flera av Spotifys mest streamade artister hade förmodligen inte ens funnits om det inte vore för Youtube, vi talar sådana som Justin Bieber.
  • Artisterna behöver kanske Youtube mer än Youtube behöver artisterna. Men beroendet är ömsesidigt.
  • Youtube och Spotifys mest spelade låtar skiljer sig. I topp på Spotify mest spelade finns låtar som Shawn MendesStitches, RihannasWork,  Drake’s One Dance , the Weeknds  Can’t Feel My Face och Mike Posners, ”Took a Pill in Ibiza” som alla saknas på mest tittade på Youtube. (Källa kworb och Wikipedia)
  • Däremot är listan över mest sålda singlar nästan identisk med Youtubes mest tittade, med undantag av de två sista platserna. Det indikerar att Youtubetittandet inte skadar försäljningen allt för mycket.  Så här ser listan över 2015 års mest sålda singlar ut. Youtube placeringen inom parentes. (Källa IFPI och Wikipedia, och kollat i början av september 2016).
  1. (1) Wiz KhalifaSee,You Again
  2. (2) Mark Ronson feat. Bruno MarsUptown Funk
  3. (9) Ed Sheeran, Thinking Out Loud
  4. (5) Maroon 5, Sugar
  5. (4) Major Lazer. Lean On
  6. (6) Ellie GouldingLove Me Like You Do
  7.  (7) AdeleHello
  8.  (3) Taylor SwiftBlank Space 9.
  9. (39) OMICheerleader
  10. (64) Jason DeruloWant To Want Me
  • Första halvåret 2016 blev audiostreaming i USA för första gången större än video-streaming , det vill säga Youtube, enligt Nielsen. Om det håller i sig, är det rimligt goda nyheter för Apple, Spotify och Pandora.

 

Okej det var en utvikning.

Så vad tjänar en artist som får en miljard visningar på Youtube?
Det finns inget officiellt svar på detta. Men Midia har räknat, och jag har inte sett någon som invänt mot deras beräkningar. De tror att Youtube betalar 0,001 dollar per visning.  Det är ett snittvärde, förmodligen får de stora artisternas videos mer.

Avicii får minst 0,001 dollar * 1 000 000 000 eller motsvarande ungefär 8,5 miljoner kronor för en miljard visningar av Wake Me Up.

Man kan även jämföra med de mest populära Youtubestjärnorna, Felix Kjellberg AKA PewDiePie, tjänade 12 miljoner dollar 2015, enligt Forbes.

Siten Statsheep värderar Youtubers dagligdags. Om jag förstår deras bedömning av ”potential earnings” kan sådana som Justin Bieber, Rihanna och PewDiePie tjäna minst fem cent per visning. (AWESOME!!!!!)

Så då säger vi väl att det är taket.

Svaret på frågan är alltså: En miljard visningar ger en artisten någonstans mellan drygt 8 och 40 miljoner kronor.

Eller…?

Konsulterna på Ernst&Young i Frankrike granskade hur intäkterna från prenumerationer på Spotify och Deezer (som ju är franskt) fördelas mellan de olika intressenterna.

Här är resultatet. Det borde inte skilja så rasande mycket när det kommer till fördelning av annonsintäkter från Youtube. (Bortsett
Skivbolaget tar mest av pengen, 46 procent, och artisterna får minst.  Av 40 miljoner skulle artisten få sju procent eller motsvarande  2,8 miljoner kronor. Vid 8 miljoner får artisten lite mer än halv miljon.  Källa: musicbusinessworldwide.com.

Andra källor säg till mig att artister på indiebolag kan få 50 procent av kakan medan de som ligger på de stor majorbolagen får nöja sig med
15 procent av 0,001 dollar.

 

Artisterna för den minsta delen av pajen.
Artisterna får bara sju procent av streamingkakan.

Länklista:
Googles Fights Piracy – som lika mycket är ett försvarstal mot anklagelserna från musiker och skivbolag som en redogörelse för vad de gör för att möta andra pirater. Bland annat har de tagit ner 558 miljoner länkar under 2015. Lite roligt att det är en PDF…

De största Youtubekanalerna dag för dag och hur mycket de kan tänkas tjäna.

Mest visade videos under alla tider. Worb drivs ”of a Dutch guy” som är programmerare och inte webdesigner, vilket syns. Men funktion går alltid före form.

Mest spelade låtarna på Spotify under alla tider.

Mest sålda singlarna under 2015, med det avses sådana som laddats ned och betalats för. Alltså inte streamade.

Nielsens halvårsrapport om läget i USA.

Ifpis stora opinionsundersökning av musikanvändandet i 13 länder, däribland Sverige. 

Sjukt fakta of the day; Adeles album 25 var 2015 års mest säljande album. Det såldes i 17, 4 miljoner exemplar 2015. Det är lika många som de sex näst mest säljande skivorna gjorde tillsammans. Tvåan Ed Sheeran sålde till exempel 3,5 miljoner album.

Disclaimer: Den här texten innehållet jättemånga siffror som jag beräknat. Någon har säkert blivit fel. Jag ber pro-aktivt om ursäkt för detta. Låt mig veta i kommentatorsfältet.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *