Orvesto på papper sedan 1969
och fortsätter så

Varje år får mer än 100 000 svenskar ett frågeformulär på posten med 1000-tals frågor.
På papper!
Formuläret är en av få processer i kommunikationsindustrin som är likadan i dag som för 45 år sedan.
1969, då Testologen stod för undersökningen, fanns det en (1) tv-kanal* tre radiokanaler och tidningarna sattes med blytyper på samma sätt som man gjort sedan 1500-talet.
Allt har förändrats, men Orvestoformuläret består.
Kan ett sådant viktigt instrument fortfarande samla in data på samma sätt som för 45 år sedan?
– Kvalitet går före modernitet. Pappersformulär visar sig fortfarande överlägset andra metoder. Du kan ta det med dig, fylla i det i den egen takt. För oss ligger det moderna i att alla grejer hänger ihop, säger Peter Callius på TNS-Sifo som i dag står för Orvestoundersökningarna.
Undersökningbranschen omsätter mellan 3-5 miljarder kronor beroende på hur man räknar. En hyfsat stor del går till att mäta effekt eller planera för marknadsinvesteringar. Orvesto har en stark ställning.
Peter Callius och Orvestokollegan Morgan Sandström ritar entusiastiskt upp det som i dag är Orvestos ekosystem. Dagliga mätningar, webb-mätningar, mätningar av barns vanor, näringslivets etc. Somligt är automatiskt mätt men kärnan är fortfarande pappersformulären.
Det tar omkring två timmar att fylla i de nästan 2000 frågorna som finns i Orvesto näringsliv. Jag vet, för jag blev utvald att svara i år.
De frågar som som mitt inflytande på inköp av ”Tunga transportbilar >10 ton” varvat med frågor om ”din sinnesstämning vid olika tidpunkter i går”.
Kanske inte konstig då att hälften av de omkring 100 000 svenskar som får enkäterna inte svarar. Orvesto använder sig av olika former av viktning för att kompensera bortfallet.
Att ge svararna mer vikt kan ju skapa ännu större fel, bias?
– Vi har många referenspunkter att jämföra med och som regel speglar Orvesto dessa, säger Morgan Sandström. Strukturen på de svar vi får in är mycket lika den verkliga fördelningen i riket vad gäller sådant som kön, ålder, utbildning och sysselsättning (de parametrar vi kan kontrollera mot SCB), säger Morgan Sandström.
*TV2 startade på senhösten 1969

Publicerad i Dagens Medias papperstidning 2014.
Texten är en av tre. De andra två är:

Undersökning: Hälften struntar i undersökningar
Ingen slump att undersökarna
missar vissa valresultat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *