Lägg ned journalisthögskolan
– satsa på KTH istället

Vill du reta en mediechef? Säg: Teknikutvecklingen syns överallt utom i medierna. Det är roligt, för det är sant, skriver entreprenören och den tidigare Metro-chefen Sakari Pitkänen.
Jämför med nästan vilken stor bransch som helst så kommer du att hitta större tekniska utvecklingssteg än i mediebranschen. Och då menar jag hela mediebranschen. Journalistik såväl som marknadsföring.
Automatiserad annonshandel och realtidsbud slog till exempel igenom först förra året. Google lanserade Adwords, som är just det, i oktober 2001. För 13 år sedan!
Visst förekommer teknikutveckling i mediebranschen. Men det är betoningen på det senare ledet i ordet som är problemet. Vi utvecklar det som redan finns, digitaliserar analoga beteenden som vi känner igen och gamla affärsmodeller som vi är bekanta med.
Men för att överleva på sikt krävs helt nya produkter.
Därför bör all journalistutbildning flytta in i de tekniska högskolorna. Jag tar journalistiken som exempel, men det gäller hela kommunikationsbranschen. Datajätten Tieto undersökte i april vad nordiska chefer anser om IT-utvecklingen. 72 procent av marknadscheferna svarade att gapet mellan vad IT-avdelningen kan leverera och vad marknaden kräver, ökar.
Det är ett tecken på att marknadschefer, journalister och kreatörer måste ta över tekniken. Men då krävs det nya färdigheter som man lär sig på KTH snarare än på journalistutbildningarna.
Journalistelever utbildas i dag i värsta fall med inriktning på språk och text och i bästa fall på ”multimedia”. I alla fall förbereds de för den värld som inte längre fungerar.
Istället borde vi korsbefrukta de tekniska högskolorna med Berghs, journalisthögskolan och Beckmans, med flera.
Där kan unga samhällsintresserade som vill uttrycka sig lära sig kod och teknik. Det är då som morgondagens medier kan skapas.
Det måste handla om att skapa helt nya tjänster. Att ”bara” digitalisera de gamla växlar i bästa fall analoga kronor till digitala tioöringar. Det säger sig självt att det kan inte hela branscher leva på.
Det finns många framgångsrika svenska tjänster som borde ha startats av medieföretag. Tre exempel:
• Restaurangkartan. Ted Valentins geniala karttjänster där användare står för informationen och Ted Valentin för verktyget.
• Pricerunner. Startade prisjämförelser 1999. Startat av unga entreprenörer. I dag uppköpt i flera led.
• Storytel. Började med streamade e-böcker tidigt.

Och då har vi ändå inte nämnt Seamless, Skype, Tobii, Spotify, Soundcloud och flera andra successtories som hade krävt en högre grad av teknikmognad.
Den gemensamma nämnaren är teknik och att skapa något genuint nytt.
Det är det enda sättet för branschen att överleva på sikt.
Vägen framåt måste vara att ge mediebranschen en teknikchock.

PS. Hold your tweet. Jag vet att Hyper Island, KTH:s grafisk teknik, journalistutbildningen på Luleå tekniska universitet, med flera, finns. Men det behövs så mycket mer. D.S.
Publicerad i Dagens Media 2014.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *