Ingen slump att undersökarna
missar vissa valresultat

Ett argument för att opinionsundersökningar stämmer är att valbarometrar brukar träffa ganska rätt.
Dock missade de flesta SD:s framtryckning och MP:s relativt dåliga val i årets valrörelse.
Undersökningsbranschens rockstar heter Nate Silver, baseballbloggaren som prickade in vinnarna i 50 delstater i 2008 års amerikanska valkampanj. Han konstaterade nyligen i en bloggpost att amerikanska opinionsundersökningar blir bättre och bättre på att förutsäga resultateten i politiska val, trots att bortfallet blir större och större. (91 procent struntar i undersökningar i USA).
Skälet är, enligt Silver, att om man bara har tillräcklig kunskap om demografin är de amerikanska väljarna förutsägbara.
Och det är självklart enklare att spå ett val med två kandidater än ett med 8-9 möjliga partier.
I det svenska valet underskattade många instutioner SD:s framgång och MP:s tillbakagång. Det finns många teorier om varför. Ofta handlar de om branschens eviga strid om telefon eller webbpanel är bäst. Men i grunden är det fråga om urvalet är slumpmässigt och om hur bortfallet hanteras.
Bland de stora svenska instituten hamnad United Minds närmast det verkliga resultatet, de använder en webbpanel. Medan Novus och Sifo som var 2:a och 3:a frågar på telefon.
I sammandrag kan man säga att argumenten för och emot är:
Webpanel fungerar inte för att de som anmäler sig utgör inte ett slumpmässigt urval. Politiskt intresserade kan till exempel anmäla sig för att påverka resultatet.
– Vi vet att urvalet i självrekryterade paneler har en överrepresentation av SD röster, säger Torbjörn Sjöström på Novus.
Telefonpanel fungerar inte för att många går inte att få tag på via telefon samt att vissa frågor kan vara jobbiga att svara på, det gissas att SD-väljare är mindre benägna att stå för sitt val i en telefonundersökning än i en webbpanel.

Fem råd för dig som ska köpa undersökningar.

1

    . Kräv en analys av bortfall och viktning.

2.

    Hitta annan data att verifiera resultatet mot.

3.

    Var ärlig, vill du verkligen veta något, eller har undersökningen ett särskit syfte?

4.

    Förstå felmarginalen.

5.

    Längre ”fälttid” kan ge bättre resultat.

Texten publicerades i Dagens Medias papperstidning 2015.
Det är en av tre. De två andra är:
Undersökning: Hälften struntar i undersökningar
Ingen slump att undersökarna missar vissa valresultat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *