Den här texten är kanske inte bra
men den är lätt att läsa

Jag jobbade ett tag på mediebevakningsföretaget Infopaq (nu Opoint). De läser igenom texter i mer än 1000 tidningar och tidskrifter varje vecka. Det ”läsandet” skedde genom OCR-scanning. Opoint kan dra många slutsatser om texterna, men inte veta om de är välskrivna. Det ligger i betraktarens öga.
Däremot skulle systemen kunna avgöra om en text är lätt att läsa.
Läsbarhet går nämligen att mäta. Svensken CH Björnsson introducerade läsbarhetsindex (LIX) i slutet av 1960-talet. Ju fler korta ord och korta meningar desto lättare att läsa.
Expressen legendariske redaktionschef Sigge Ågren brukade säga: ”Skriv kort – helst inte alls”.
Alla skrivråd är inte lika drastiska som Ågrens, men alla har det korta gemensamt. “Broadly speaking, the short words are the best” sa Winston Churchill.
Eller som i George Orwells briljanta skrivregler, vilka jag rewritat lite.

    1. Undvik klicheér.
    2. Använd korta ord.
    3. Kan du avvara ett ord, gör det!
    4. Skriv alltid i aktiv form.
    5. Använd enkla ord.
    6. Bryt mot reglerna om det gör texten bättre

Jag har stulit idén att korta Orwell från bloggaren/författaren Seth Godin. Läs inlägget (och originalet).

Andra bra guider för skrivare: Svenska TT:s språkregler
The Economist motsvarighet för engelska språket.
Jag är också förtjust i Stephen Kings lilla bok ”Att skriva”/”On Wrtiting”.
Denna texts lixtal är 30: Mycket lättläst. Testa dina texters läsbarhet här:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *